سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدان که دانشی چون جستجوی سلامت نباشد و سلامتی مانند سلامت دل نباشد . [امام باقر علیه السلام]
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 29

انگار نه انگار !

 

نویسنده:حسین شریعتمداری

در این مسجد که از مساجد بزرگ و معروف تهران است همه ساله یکی از فقهای برجسته و صاحب نفس مراسم ویژه احیا را برپا می دارد و جمعیت انبوهی از سراسر تهران بزرگ برای کسب فیض شب های قدر به این مسجد می آیند تا شب های قدر را در هم نفسی با این فقیه متقی و انقلابی به مناجات و راز و نیاز شبانه با خدای مهربان به صبح آورند.

 

دکتر حسن روحانی


امسال هم مانند سال های گذشته، سخنران قبل از مراسم یکی از مسئولان محترم نظام بود. یک روحانی خوش سابقه که قبل از پیروزی انقلاب در مبارزه با رژیم ستمشاهی فعال بوده و بعد از آن نیز مسئولیت های نسبتاً مهمی در سطوح بالای نظام داشته و اکنون نیز دارد. سخنرانی ایشان در هر سه شب، با طرح مباحث سودمند و نکات درخور توجهی همراه بود و همانگونه که انتظار می رفت از اشاره عالمانه به برخی از بااهمیت ترین مسائل سیاسی این روزها نیز خالی نبود. اما، نکته ای که نه فقط برای نگارنده بلکه برای بسیاری از شرکت کنندگان در این مراسم، حیرت انگیز و تاسف آور بود این که سخنران محترم در تمامی طول سخنرانی خود طی این سه شب، درباره اصلی ترین خبر این روزها یعنی حضور حماسی رئیس جمهور کشورمان در نیویورک حتی یک کلمه نیز بر زبان نیاورد و انگار نه انگار که مواضع اسلامی و انقلابی احمدی نژاد در جلسه پرسش و پاسخ با اساتید و دانشجویان دانشگاه کلمبیا و سخنرانی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بسیاری از محاسبات موهوم قدرت های استکباری را به نفع ایران اسلامی برهم زده است و ماجرای این حضور حماسی هنوز هم اولین خبر دنیاست.


سخنران محترم به جناحی تعلق دارد که در انتخابات ریاست جمهوری رقیب سیاسی آقای احمدی نژاد بوده است ولی سخنان عالمانه و غیرتمندانه احمدی نژاد در سازمان ملل متحد و دانشگاه کلمبیا که به اعتراف دشمنان، حداقل 500 میلیون نفر در سراسر دنیا شاهد آن بودند، درباره این یا آن جناح سیاسی نبود. ایشان با شجاعت و متانت و ارائه دلایل و اسناد غیرقابل انکار از مواضع اسلام و انقلاب و دیدگاه حکیمانه و حیات آفرین امام راحل (ره) و خلف حاضر او دفاع کرد و سؤال این است که سخنران محترم با چه توجیه منطقی و اسلامی و با کدام انگیزه قابل قبول از کنار آن عبور کرده و از اشاره ای گذرا به این حماسه بزرگ دینی و ملی نیز دریغ ورزیده است؟!... خدا بر درجات امام راحل ما (ره) بیفزاید که می فرمودند؛ اگر دشمنان شما نیز کار خوب و خداپسندانه ای انجام دادند، از آن دفاع کنید و در دل به خاطر انجام آن خشنود باشید.


ممکن است گفته شود سخنران محترم حق داشته است مطابق میل خود سخن بگوید و درباره حرکتی که به هر علت آن را نمی پسندد و یا درباره کسی که از او دل خوشی ندارد، سخنی بر زبان نیاورد! این دیدگاه- اگر وجود داشته باشد- نه فقط غیرمنطقی، بلکه به غایت انحرافی است، چرا که تریبون عمومی متعلق به همه مردم است و هیچکس حق ندارد، اینگونه تریبون های عمومی را به نفع سلایق شخصی و حزبی خود مصادره کند. اگرچه تحریف واقعیات در یک جلسه خصوصی و حزبی نیز ناپسند و مذموم است و بی توجهی به شعور مخاطبان تلقی می شود، چه رسد به سخن گفتن از یک تریبون عمومی!


باید از سخنران محترم پرسید مگر احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل و در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه کلمبیا غیر از دفاع منطقی و هوشمندانه از اصول و مبانی اسلام، انقلاب و نظام سخن دیگری بر زبان آورده بود؟ آیا حضرتعالی به دفاع از اسلام و انقلاب و نظام اعتقاد ندارید؟ اگر پاسخ منفی است- که منفی است- چرا با سکوت درباره این رخداد بزرگ تاریخی - آنهم از یک تریبون عمومی- ناخشنودی خود- و احتمالاً دوستان هم حزبی خویش-را به میان می کشید؟! ممکن است گفته شود سکوت درباره این رخداد بزرگ به مفهوم ناخشنودی از آن نیست که باید گفت؛ سکوت جنابعالی درحالی که ماجرای این حرکت حماسی به خبر اول تمامی رسانه های دنیا تبدیل شده است، مفهومی غیر از ناخرسندی حضرات ندارد و در اینگونه موارد، سکوت- برخلاف آنچه معمول است- نشانه رضایت نخواهد بود.


و اما، اگر به تمامی مواضع احمدی نژاد در نیویورک و یا بخشی از آن اعتراض دارید، بفرمایید که کدام بخش از مواضع ایشان برای شما و دوستانتان ناخوشایند بوده است؟ دفاع از اسلام؟ حمایت از مواضع نظام؟ خروش منطقی علیه صهیونیسم؟ تاکید بر راه مبارک امام (ره) و خلف شایسته آن بزرگوار؟... اگر هیچیک از این موارد مورد اعتراض شما نیست- که نیست- پس مسئله چیست؟!
کاش سخنران محترم از فقیه صاحب نفس و برپاکننده مراسم ویژه احیا می آموخت که چه خالصانه دولت را دعا می کرد.

منبع : سایت روزنامه کیهان  ??/?/??


 نوشته شده توسط محمد صادق نجفی در یکشنبه 86/7/15 و ساعت 9:0 عصر | نظرات دیگران()

 روز قدس شاهکار استراتژیک امام خمینی (ره)

 

نوشته ی :وبلاگ کوکب هدایت

جمعه آخر ماه مبارک رمضان ، روز قدس.این روز را می توان یکی از بزگترین ثمرات تفکرات استراتژیک امام خمینی (ره) دانست . امام(ره) با اعلام این مطلب استراتژیک باعث شدند تا مسئله فلسطین برای همیشه جاوید گردد تا غبار گذر ایام بر چهره مهمترین چالش دنیای اسلام ننشیند و مسئله فلسطین از اذهان عمومی مسلمانان و بلکه جهانیان پاک نگردد.

روز جهانی قدس-کوکب هدایت

استراتژی امام (ره)باعث شد که مرزهای ظاهری فلسطین از میان برداشته شود و فلسطین از غالب مسئله ای منطقه ای  خارج شود. این اقدام همه را متوجه خطر تفکرات پلید رژیم صهیونیستی کرد.

فلسطین امروز دیگر یک سرزمین نیست ، فلسطین نماد و سنبل مقاومت است ، خط  مقدم درگیری خیر و شر است ، فلسطین تنها متعلق به ساکنان بومی و مظلومش نیست متعلق به تمامی جهان اسلام است بلکه متعلق به همه اعضای جبهه جهانی مستضعفین و آزادگان است .

 مسئله ای که امروز به فلسطین ارزش داده  و اهمیت آنرا سبب شده است بعد مادی آن نیست ، بلکه ارزش واقعی مسئله فلسطین را باید  در بعد معنوی آن جست.جنگ فلسطین جنگ خاک نیست ، جنگ هویت است . جنگ ارزشها و ضد ارزشها است.

این جنگ مربوط به مردم مظلوم ساکن در فلسطین نیست ، مربوط به همه جهان اسلام که همه آزادگان عالم است. چرا که مردم فلسطین امروز به نمایندگی از همه مسلمانان و آزادگان عالم درگیر جنگ با همه ماهیت کفر و ستمگران دنیا هستند.

جمعیت فلسطین به ساکنان آن محدود نمی شود که اینان ساکنان ظاهری آن سرزمین هستند؛ جبهه جهانی مستضعفین ساکنین حقیقی سرزمین فلسطین را تشکل می دهند.

به گفته امام خمینی(ره) و آنطور که از عملکرد و تفکرات صهیونیستی برمی آید هدف بنیانگذاران رژیم صهیونیستی با اشغال فلسطین پایان نمی پذیرد و در صورت تحقق ، این آغاز راه آنان خواهد بود . اگر بنیانگذاران رژیم صهیونیستی در اشغال فلسطین موفق شوند به این سرزمین اکتفا نخواهند کرد و از آن پس دنیا را هر روز با تجاوز و چالشی جدید مواجه خواهند کرد.

مسجد الاقصی - روز جهانی قدس گرامی باد

با توجه به مطالب ذکر شده حداقل  وظیفه ای که امروز بر دوش ماست این است که هر کس در هر کجا و در حد وسع و توانش به مبارزه با این پدیده شوم (صهیونیسم) بپردازد.

 


 نوشته شده توسط محمد صادق نجفی در جمعه 86/7/13 و ساعت 9:0 عصر | نظرات دیگران()

فرمایشات امام خمینی(ره) در مورد فلسطین

 

به برخی از فرمایشات امام خمینی (ره) در مورد مسئله فلسطین توجه فرمائید :

 

اعلام روز جهانی قدس

صحیفه نور ج ? صفحه ??? تاریخ:  ??/?/??

من در طی سالیان دراز‚ خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.

 

 

اشغال فلسطین پایان کار اشغالگران نیست

صحیفه نور جلد ? صفحه  ???تاریخ ??/?/??

همه باید بدانند که هدف دولت های بزرگ از ایجاد اسرائیل‚ تنها با اشغال فلسطین پایان نمی پذیرد‚ آنها در این نقشه اند که (پناه برخدا) تمامی کشورهای عربی را به همان سرنوشت فلسطین دچار کنند و امروز ما ناظر جهاد مبارزین فلسطینی در راه سپردن سرنوشت فلسطین به فلسطینی ها هستیم‚ ناظر مجاهدانی هستیم که جان بر کف به جهاد قهرمانانه علیه اشغال و تجاوز و در راه آزادی فلسطین و سرزمین های اشغال شده بپا خاسته اند‚ ناظر آنچه که دیروز دست نشاندگان استعمار در اردن و امروز در لبنان بر سر این مجاهدان آوردند‚ ناظر تبلیغات و توطئه هائی که علیه آنان به انحائ مختلف‚ همگی به تحریک و به دست گماشتگان استعمار و به منظور جداکردن گروه های مسلمان از مبارزان فلسطینی و به خاطر بیرون کردن مبارزه از مناطق سوق الجیشی (که موقعیت مناسبی برای ضربه زدن به قوای اسرائیل و صهیونیسم‚ این دشمن غاصب دارد) انجام می گیرد‚ هستیم. آیا مسلمانان و سران کشورهای اسلامی در چنین موقعیتی در پیشگاه خدا و عقل و وجدان‚ مسئولیت و وظیفه ای ندارند آیا رواست که مجاهدان فلسطینی به دست گماشتگان استعمار در مناطق زیر سلطه استعمار قتل عام شوند ولی دیگران در برابر این جنایت سکوت کنند و حتی در بیرون راندن این جهاد آزادیبخش از مناسبترین منطقه سوق الجیشی خودش‚ با یکدیگر همداستانی و توطئه کنند آیا دولت عربی و ساکنان مسلمان این مناطق نمی دانند که با نابودی این جهاد‚ سایر کشورهای عربی از شر این دشمن ناپاک‚ روی امن و امان نخواهند دید.

 

اهمیت زنده نگه داشتن روز قدس

صحیفه نور ج ?? صفحه ??? تاریخ: ??/?/??

باید آقایان توجه کنند‚ تمام مسلمین توجه بکنند‚ روز قدس روزی است که باید تمام ملت های اسلام با هم توجه بکنند و این روز را زنده نگه دارند. اگر یک هیاهوئی از تمام ملت های مسلمین بلند بشود‚ روز جمعه آخر ماه مبارک که روز قدس است همه ملت ها قیام بکنند‚ همین که حالا همان تظاهرات‚ همان راهپیمائی ها را بکنند این مقدمه می شود از برای اینکه انشای الله جلوی این مفسدین را ما بگیریم و کلک اینها از بلاد اسلام کنده بشود. ما‚ هی سست می گیریم‚ مسلمان ها هی سست می گیرند‚ ملت ها بیطرف می مانند کم قیام می کنند و نهضت می کنند‚ کم تظاهر می کنند راجع به این امور. اسرائیل وقتی که دید خوب ملت با هم مخالف هستند و دولت مصر هم که همراه اوست‚ برادر است و عراق هم که با اینها برادر هست‚ وقتی این چیزها را دید هی قدم به قدم پیش می رود و شما مطمئن باشید که اگر سست بگیرید‚ اینها تا فرات خواهند بروند‚ اینها همه اینجا را ملک خودشان می گویند هست. شما باید محکم بایستید در مقابل اینها و اگر چنانچه مسلمین‚ ملت های مسلم بایستند در مقابل اینها و اگر دولت هایشان بخواهند مخالفت کنند‚ مشت توی دهنشان بزنند چنانکه ایران مشت در دهن محمدرضا زد‚ محمدرضا از همه دولت های مسلمین‚ از همه آنها قویتر بود و از همه آنها پشتوانه اش بیشتر بود معذلک ملت ما قیام کرد و اسلام را وجه نظر خودش قرار داد و الله اکبر را فریاد کشید و این قدرت را از بین برد و قدرت های دیگر را هم و تا آخر هم همه قدرت ها اگر روی هم باشند نمی توانند آسیب به یک همچو ملتی برسانند.

 

توصیه به ملت ها در مورد روز قدس

صحیفه نور ج ?? صفحه ??? تاریخ: ??/?/??

تکلیف ملت ها در آستان روز قدس و آستان سالروز شهادت بزرگ انسان تاریخ بشریت آن است در اجتماعات و راهپیمائی های خود از دولت های خویش به طور جدی بخواهند که با قدرت نظامی سلاح و نفت در مقابل آمریکا و اسرائیل به مقابله برخیزند و اگر گوش نکردند و اسرائیل جنایتکار را که تمام منطقه حتی حرمین شریفین را تهدید می کند و هم اکنون عمق خواسته های او واضح شده است را تایید کردند‚ با فشار و اعتصابات و تهدید آنان را مجبور به عمل کنند. در حالی که اسلام و اماکن مقدسه آن مورد تهدید به تجاوز قرار گرفته هیچ فرد مسلمانی نمی تواند در مقابل آن بی تفاوت باشد و آنچه در این موقع که اسرائیل تجاوز گسترده به بلاد مسلمین نموده و مسلمانان بیگناه و بی پناه را به خاک و خون کشیده است دولت های منطقه انجام می دهند جز یک کلام بی محتوا و سازشکارانه نیست و مصیبت بارتر آنکه از دست اسرائیل به آمریکا جنایتکار اصلی پناه می برند و در حقیقت از خوف مار به اژدها روی می آورند و با داشتن ابزار مقابله با آنان حاضر به یک کلمه خشن یا یک تهدید نیستند و با این وضع باید همه حاضر برای محو و نابودی شوند و در طول زندگی خود به هر ذلتی تن در دهند.

 

 


 نوشته شده توسط محمد صادق نجفی در جمعه 86/7/13 و ساعت 9:0 عصر | نظرات دیگران()

دکتر احمدی نژاد حدود پنجاه دقیقه پیش و پس از انجام سفری پر افتخار و تاریخی به ایران اسلامی بازگشتند و پا بر خاک پر مهر وطن نهادند . ضمنا در گفتگویی که در فرودگاه مهرآباد انجام شد به شرح دستاوردها و نتایج این سفر پر بار پرداختند.

 البته الان که که حدود یک ساعت از ورود ایشان به ایران می گذره هیچ خبری روی خروجی سایت های خبری مانند العالم ، پرس تی وی ، شبکه خبر ، واحد مرکزی خبر و ... وجود نداره که در نوع خودش جالبه .

البته شایان ذکر است که مراسم ورود ایشان با پوشش تصویری مناسبی از  سیما ، شبکه های یک? و سه? پخش شد که جای تشکر دارد.

مقاله زیر را در روزنامه کیهان خوندم به نظرم نوشته جالبی اومد امیدوارم مطالعه کنید.

( دو? تجربه در گفتمان بین المللی )

 

حسین رضادوست


- سخنرانی احمدی نژاد را نیم میلیارد جمعیت جهان مستقیم دیدند.
- در نظرسنجی از دانشجویان دانشگاه کلمبیا، 77% موافق سخنان احمدی نژاد بودند.
- در نظرسنجی مؤسسه آمریکایی وستنت وود، با این سؤال که آیا احمدی نژاد را رئیس جمهور خوبی می دانید یا بوش؟!، 40% مردم آمریکا، به احمدی نژاد رأی دادند.
- روزنامه های اسرائیلی و رسانه های جناح نئوکان های آمریکا، احمدی نژاد را پیروز نبرد 48 ساعته رسانه ای در آمریکا دانستند و...


ماراتون جنگ تبلیغاتی کم سابقه ای که علیه جمهوری اسلامی و دکتر احمدی نژاد براه افتاد عملاً و علیرغم همه محاسبات مادی و ظاهری، بنفع گفتمان انقلابی، صادق و اسلام گرایانه رئیس جمهور ایران پایان یافت. کارشناسان رسانه ای آمریکا صریحاً گفتند او کار خود را کرد و افکار عمومی آمریکا و جهان در مورد احمدی نژاد و ایران، تغییر کرد و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم او بر همه ما تاثیر گذاشت.
آنچه در نظر نگارنده مهم تر است؛ جمعبندی مهمی است که از این رویکرد در سیاست خارجی بدست می آید.


رویکرد رئیس جمهور و دولت پیشین در گفتگوهای بین المللی و سیاست خارجی، رویکردی محافظه کارانه و در حد انفعال و حتی عذرخواهانه از غرب و گاه پذیرش اشتباهات انقلاب در مبارزه با آمریکا بود و گفتمان دولت پیشین ایران، براساس انطباق با سرمشق های عرفی غرب و استفاده از ادبیات و مفاهیم غربی و ارزشهای غربی برای راضی کردن آنها از ایران و گاه امتیاز دادن برای جلوگیری از عصبانی شدن قدرتهای غربی پیش می رفت. به یاد داریم که رئیس جمهور محترم قبلی، رسماً بابت اشغال لانه جاسوسی، بجای آنکه آن را ریشه یابی کرده و امپریالیزم آمریکا را محاکمه و استیضاح کنند از طرف ملت ایران از آمریکا، عذرخواهی کردند. ایشان در مصاحبه با CNN، اعلام کردند که انقلاب ایران، تندروی هائی داشته، رئیس جمهور آمریکا (لینکلن) را «شهید»!! نامیده و برای آمریکائیها عذر می آورند که دمکراسی آمریکائی، بیش از 200 سال سابقه دارد و شما استاد دمکراسی هستید ولی ما ایرانیها تازه کار و ناوارد هستیم و تازه می خواهیم دمکراسی را یاد بگیریم لذا شما جمهوری اسلامی را با آمریکای دمکراتیک مقایسه نفرمائید و....


این قبیل نکات و ادبیات شرمنده و عذرخواهانه، گفتمان اصلی دولت محترم قبل در سیاست خارجی (و گفت وگوی تمدن ها) بود و البته با این استدلال صورت می گرفت که برای تنش زدائی نباید بهانه به آمریکا داد و باید ادبیات تند و انقلابی (میراث امام خمینی) را به یک ادبیات دیپلماتیک آشتی جویانه، تغییر داد.


ما در اینجا کسی را به سوءنیت یا... متهم نمی کنیم بلکه به یک گفتمان و طرز فکر اشاره می کنیم که هنوز طرفدارانی دارد. جناب آقای خاتمی اخیراً ضمن محکوم دانستن فحاشی های رئیس دانشگاه کلمبیا، تلویحاً دولت جدید را هم نصیحت کرده اند که نباید بهانه برای این اهانت ها به آنان داد و زمینه سازی کرد.
معلوم نیست که منظور آقایان از بهانه ندادن چیست؟! آیا تکرار گفتمان غربی به زبان فارسی و تن دادن به تحکم ها و تحمیل های آنان و عذرخواهی بابت گذشته انقلاب و شهید نامیدن رئیس جمهور آمریکا و... بمعنای بهانه ندادن به دشمن است؟!


ادبیات احمدی نژاد در سیاست خارجی، احیای گفتمان امام خمینی و در داخل چارچوب دفاع منطقی، اخلاقی و عزتمندانه صورت می گیرد و اتفاقاً می بینیم که این ادبیات و مفاهیم، موفق تر نیز بوده است، اولاً امتیازی به غرب نداده ایم. ثانیاً حقوق خود را اعاده کرده ایم، ثالثاً در افکار عمومی آمریکا و غرب نیز تأثیر بسیار موفق تری گذارده ایم و رابعاً دولتمردان آمریکا و غرب، امروز بدهکارتر و منفعل تر شده اند. بنابراین بنظر می رسد اگر بجای انفعال و عقب نشینی مدام از موضع حکمت، مصلحت و عزت، موضع تهاجمی داشته باشیم و به تکلیف، عمل کنیم، اتفاقاً به نتیجه بیشتری هم می رسیم.

منبع :سایت روزنامه کیهان ?/?/????

 


 نوشته شده توسط محمد صادق نجفی در شنبه 86/7/7 و ساعت 9:0 عصر | نظرات دیگران()

زمین بازی عوض شده

ناصر بهرامی راد

جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ دوشب پیش رئیس جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه کلمبیا آنچنان مورد توجه رسانه های غرب و جریان امپریالیسم خبری قرار گرفت که احتمالا سخنرانی وی در شصت ودومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
در میان واکنش های سیاستمداران آمریکایی، صریح ترین سخنان را جان بولتون عضو تندروی جناح نئو محافظه کار و نماینده پیشین دولت بوش در سازمان ملل بیان داشت که در گفت وگو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: احمدی نژاد در ماجرای سخنرانی دانشگاه کلمبیا هرچه می خواست بدست آورد و این پیشنهادی غمناک بود. دولت آمریکا الزامی نداشت به او اجازه سخنرانی در دانشگاه را بدهد تا برخی از حضار واکنش های گرمی نسبت به سخنان او نشان دهند.

 

دکتر احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا


بولتون البته این را نگفت که دولت بوش نه تنها اجازه سخنرانی به رئیس جمهوری اسلامی ایران نداد بلکه با تمام توان برای جلوگیری از انجام آن تلاش کرد و در نهایت ناچار شد تن به عقب نشینی در برابر خواسته جامعه دانشگاهی این کشور بدهد که دانشجویان و استادان دانشگاه کلمبیا بواقع به نمایندگی از آنان بر انجام این نشست و شنیدن حرف های نماینده جمهوری اسلامی پافشاری می کردند. یک روز قبل از برگزاری این جلسه بود که روزنامه نخبه گرای نیویورک تایمز با وجود نزدیکی مواضعش به حاکمان کاخ سفید ناچار شد اقرار کند، بلیت های حضور در سالن 700-600 نفره دانشگاه کلمبیا سر از بازار سیاه نیویورک درآورده است و مشتریان آن با جدیت برای بدست آوردنش تلاش می کنند.


جوسازی سنگین شبکه تلویزیونی وابسته به پنتاگون که به حد اهانت های مکرر به نماینده ملت ایران و زیرپا گذاشتن اصول اولیه کار رسانه ای کشید، فشارهای سنگین دولت بوش برای جلوگیری از برگزاری نشست دانشگاهی که سرانجام در سخنان بی ادبانه لئوبولینگر رئیس دانشگاه کلمبیا در هنگام آغاز مراسم سخنرانی دکتر احمدی نژاد چهره نشان داد، ترتیب دادن تظاهراتی کم رنگ با حضور چند ده صهیونیست در مقابل در اصلی دانشگاه، و تهدید دانکن هانتر نماینده جمهوری خواه کنگره درباره قطع بودجه دانشگاه کلمبیا به دلیل انجام این سخنرانی، همگی نشان از آن داشت که دولت بوش به رغم سعی فراوان، توان جلوگیری از گفت وگوی مستقیم رئیس جمهور اسلامی ایران با جامعه دانشگاهی ایالات متحده را ندارد. این تلاش های دولت بوش سال گذشته در همین زمینه نتیجه داده و مانع از انجام نشست در دانشگاه کلمبیا شده بود. آنها امسال هم با بازی های بچگانه ای مانند ندادن ویزای سفر به تیم رسانه ای ایران سعی کردند به قول خودشان از سنگینی سخنان صریح احمدی نژاد بکاهند و فضای خبری این نشست را در انحصار رسانه های وابسته به امپریالیسم خبری قرار دهند. اما آنچه که همین رسانه ها از نشست دانشجویان دانشگاه کلمبیا گزارش کردند، نشان از آن دارد که قدرت سانسور رسانه های مسلط حداقل در برابر منطق انقلاب اسلامی به طور روزافزونی در حال کاهش است. گزارش های رادیو آلمان، آسوشتیدپرس، خبرگزاری فرانسه، رویترز، سی ان ان، اسکای نیوز و بی بی سی از نشست دو ساعته احمدی نژاد با دانشجویان آمریکایی عمدتاً از استقبال شدید دانشجویان، تشویق های مکرر سخنران، اعلام مواضع همسو بویژه در مورد مسائل ایران، فلسطین، جنگ عراق و دیگر مسائل خاورمیانه و جهان اسلام، پذیرش کامل حقوق هسته ای ایران، و تشکیل جلسات بحث دانشجویی تا یکی دو ساعت بعد از پایان جلسه حکایت می کند. مجری به ظاهر مسلط برنامه چند بار با سأال های متقابل سخنران مدعو و با خنده تلخ حاضران روبه رو شد.

 

استقبال کم نظیر از سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا


نشست پریشب دانشگاه کلمبیا حتی شگفتی کسانی مانند عطاءالله مهاجرانی را نیز برانگیخت که در سایت شخصی اش نوشت: این سخنرانی ، رئیس جمهور و ایران را در موضع مظلومیت و حقانیت قرارداد و در آن بازنده اصلی، اسرائیل بود، و البته تا آنجا که به مواضع اصولی فرزندان انقلاب اسلامی مربوط می شود، امری بی سابقه نبود. بیست سال پیش در همین ایام سخنرانی متین، مستدل و قاطع رئیس جمهور وقت کشورمان (حضرت آیت الله خامنه ای) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همان اندازه که خشم آمریکا و خروج اعتراض آمیز هیئت آمریکایی از جلسه مجمع عمومی را به دنبال داشت، با تحسین و احترام سران و نمایندگان اغلب دولت های شرکت کننده مواجه شد.


در جریان حضور دو سال گذشته رئیس جمهوری اصولگرا در نشست های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل و برنامه ها و دیدارهای حاشیه ای آن و اصولا در آنچه به رابطه ایران و آمریکا مربوط می شود، همین فضا- البته با شیب صعودی-حاکم بوده است. گفت وگوی صریح با اعضای شورای روابط خارجی آمریکا، دیدار با نمایندگان مذاهب و اقشار مختلف، مصاحبه چالشی با رسانه ها و برنامه های پربیننده، پیام به مردم آمریکا، نامه به جرج بوش و... همه و همه نشانه هایی از دیپلماسی فعال متکی بر منطق دینی و عقلی انقلاب اسلامی است که رسانه ای مانند بی بی سی را واداشت یک روز قبل از نشست دانشگاه کلمبیا راجع به نماینده جمهوری اسلامی چنین اظهارنظر کند: رهبران کشورهایی که موقعیتی شبیه آقای احمدی نژاد در دنیا دارند، معمولا ترجیح می دهند در محیط هایی که با پرسش های سخت و گزنده مواجه می شوند حضور اندکی داشته باشند اما احمدی نژاد درست در جهت معکوس حرکت می کند.


نشست دانشگاه کلمبیا حاوی یک پیام روشن بود که دولتمردان نئومحافظه کار کاخ سفید به روشنی آن را دریافتند: نفوذ کلام جمهوری اسلامی ایران در نخبگان آمریکا، گسترش روزافزون در سطح جامعه آمریکایی و عطش فراوان برای شنیدن بی واسطه حرف هایی که از این ناحیه گفته می شود. این نفوذ بقدری گسترده است که حتی ابزارهایی مانند جلوگیری از حضور هیئت ایرانی در محل برج های تجارت جهانی قادر نیست مانع از تاثیرگذاری اش شود. این نفوذ را به جرات می توان جلوه ای از «صدور انقلاب» دانست که امام خمینی(ره) بر آن پای می فشردند.
تنها نکته قابل توجه برای عده ای اندک در داخل کشور که ممکن است به استناد همین نفوذ و استقبال باز بر طبل مذاکره و رابطه بکوبند، آن است که؛ فضای لازم برای آن که جمهوری اسلامی در زمین آمریکا بازی کند، نه با وادادگی، بلکه با دو سال «استقامت» بدست آمده است.

 منبع : روزنامه کیهان ?/?/????


 نوشته شده توسط محمد صادق نجفی در چهارشنبه 86/7/4 و ساعت 9:0 عصر | نظرات دیگران()
<      1   2   3   4   5      >
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رمی جمرات در کنفرانس خبری
فقر نیرو در جبهه دوم خرداد
[عناوین آرشیوشده]

بالا

کوکب هدایت: در بلاگفا** رجا نیوز پایگاه اطلاع رسانی رجا نیوز

بالا