سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هنگامی که نزد دانشمندی می نشینی، برای شنیدن حریصتر از گفتن باش وخوب گوش دادن را مانند خوب گفتن یاد بگیر و سخن کسی را قطع مکن . [امام علی علیه السلام]
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 29

رابطه ایران و آمریکا از دیدگاه امام خمینی (ره)

امام خمینی ره  و امریکا

 
1. اگر مقصود از روابط آن روابطی است که تا حالا بین ایران و امریکا بوده است، در زمان شاه سابق بین ایران و آمریکا بوده است، این روابط نبوده است، این یک آقایی بوده با نوکرش هر کاری می خواسته، هر امری که می کرده عمل می کرده - اگر می گویید - ما اگر چنانچه بخواهیم اسلام را پیش ببریم دیگر نباید نوکر باشیم. اگر نوکر نباشیم رابطه اش را با ما قطع می کند، ما از خدا می خواهیم که رابطه قطع بشود. ما ذلت را نخواهیم پذیرفت برای خاطر اینکه یک رابطه با یک ابرقدرت داشته باشیم. شرافتی نیست رابطه داشتن با امثال آمریکا، دولت آمریکا یک شرافت انسانی مع الاسف الان ندارد که ما بخواهیم به واسطه آن شرافت انسانی اش با آن رابطه داشته باشیم. دولت آمریکا این است که دارید می بینید که مظلوم را - دارد - در هر جا پیدا می کند پوست می کند، هر جا بتواند می رود و بمب سرشان می ریزد، هر چه بتواند ذخائر ملت ها را می برد، ما بخواهیم روابط با اینها داشته باشیم بهتر این است که ما با اینها روابط نداشته باشیم، بهتر این است با آنهائی که می خواهند ما را بچاپند رابطه نداشته باشیم تا یک وقتی که به خود بیایند و بفهمند شرق هم هست در عالم. آن روزی که بفهمند که شرق هم یک جایی هست که تمدن از او پیش آنها رفته است. ?

2. من بارها گفته ام و هم اکنون اعلام می کنم که ایران باید تا قطع تمام وابستگی های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی خود از آمریکا به مبارزات قاطع خود علیه این جهانخوار بیرحم ادامه دهد و بعد در صورتی که ملت بیدار و شریف ما اجازه دهد، ارتباط بسیار عادی خود را در حد سایر کشورها با آمریکا برقرار می کنند. ?

3. ما را به حساب بیاورند، ما را بدانند که یک ملت هستیم، یک دولت داریم، یک ملت هستیم، یک رژیم هست در اینجا، این را بفهمند و از آن سواری که هستند. ?

 

4. پیاده بشوند یک قدری با هم راه برویم، اگر پیاده شد آقای کارتر از آن عرشی که دارد آمد روی زمین نشست با ما زمین نشین ها تفاهم کرد، ما هم با او تفاهم می کنیم و به استثنای اینکه - باید - آن ظلم هایی که به ما کرده است باید جبران بکند. با ملت آمریکا که هیچ چیز نداریم، هیچ اختلافی نیست بین ملت ها با هم - با دولت هایشان - دولتی که بعد پیش می آید، تفاهم کند با ما، اینطور نباشد که من در کاخ سفید نشستم و شما در کوخ نشستید و کاخ نشین با کوخ نشین باید ارباب و رعیت باشد - این - اگر این کلمه را بردارند و ما را همانطور که هستیم، بفهمند، ادراک کنند ماها را، ما با آنها چرا رابطه ای نداشته باشیم با دولت آمریکا هم رابطه پیدا می کنیم، با همه جا و اما اگر وضع اینطور باشد، ما می خواهیم چه کنیم که پیشقدم بشویم برای اینکه نوکری کنیم! پیشقدم بشویم برای اینکه هم نوکری کنیم هم همه چیزمان را تقدیم کنیم! آنوقت نوکر که می گرفتند یک اجرتی به او دادند، اینها نوکر می گیرند و همه چیزش را هم می گیرند، ما خواهیم چه کنیم با اینها رابطه داشته باشیم هیچ لازم نیست رابطه داشته باشیم.? 

5. در یکی دو روز پیش از این در روزنامه بود که سنای آمریکا به اتفاق آرا این اعدام هائی که در ایران شده است محکوم کردند. آنهائی که طرح داده یکی از دوستان اسرائیل است که خودش هم از صهیونیست هاست. خوب معلوم است که سنای آمریکا باید محکوم کند ما را، شکی ندارد، ما می دانیم که اینها ما را محکوم می کنند، دولت آمریکا هم ما را محکوم می کند منتها حرفش را نمی زند، مجالس آمریکا هم ما را محکوم می کنند برای اینکه آن داغی که به دل آمریکا وارد شده است به واسطه این نهضت، به دل هیچ کس وارد نشده است، هیچ کدام از ممالک به اندازه این استفاده نمی کردند. باید ما محکوم باشیم. توقع اینکه سنای آمریکا مثلا موافق با ما باشد، توقع بیجایی است. توقع اینکه خیر، اعدام های ما را محکوم نکنند، این توقع بیجاست، ما همچو توقعی از آمریکا نداریم، خصوصا که خوب، دولت ایران از اسرائیل نفت را قطع کرده و تا آخر هم نمی دهد به او دیگر، او هم از دوستان نزدیک آمریکاست و سنای آمریکا، ما توقع نداریم که دولت آمریکا به ما چیز کرده بود که اگر چنانچه این اعدام ها ادامه پیدا بکند، در روابط ایران با آمریکا یک قدری خطر می افتد، الهی که به خطر بیفتد ما روابط با آمریکا می خواهیم چه بکنیم، روابط ما با آمریکا، روابط یک مظلوم با یک ظالم است. روابط یک غارت شده با یک غارتگر است. ما می خواهیم چه کنیم. آنها میل دارند، که با ما روابط، آنها احتیاج دارند که با ما روابط داشته باشند، ما چه احتیاجی به آمریکا داریم، آمریکا آن طرف دنیاست، آنها می خواهند که بازار داشته باشند اینجا، آنها باز طمع دارند که نفت ما را بخورند. ما که، اسلام که بنا ندارد که ظلم به دیگری بکند، مظلوم هم نخواهد شد. ?

6. روابط ما با آمریکا و همچنین با سایر کشورهای جهان بر اساس احترام متقابل خواهد بود. ما برای آمریکا حق تعیین سرنوشت خودمان را قائل نخواهیم بود. آنچه تا به حال دولت های گذشته در آمریکا و اکنون دولت آقای کارتر انجام داد و می دهد، نشان می دهد که هنوز به تمام وسایل متوسل می شوند که این سلطنت را برای، تامین منافع خودشان حفظ کنند و لذا هنوز حالت خصمانه نسبت به نهضت اسلامی کنونی دارند، تا وضع به این منوال است نظر ما نیز نسبت به سیاست آمریکا، نظری منفی است و البته ما حساب ملت آمریکا را با دولت آمریکا جدا کردند و می کنیم و از ملت آمریکا می خواهیم که از نهضت اسلامی ایران پشتیبانی کنند. روابط فعلی ایران و آمریکا، روابط ارباب و نوکری است که قطعا باید به یک رابطه سالم تغییر پیدا کند.? 

7. ما نمی خواهیم به آمریکا ظلم بکنیم و نمی خواهیم زیر بار ظلم آمریکا برویم، کارهائی که کرده اند، ظلم به ما بوده که آن را تحمل نخواهیم کرد. ما روابط دوستانه با همه ملت ها داریم و دولت ها هم اگر با ما به طور احترام رفتار کنند، احترام متقابل را داریم. ?

----------------------------

? . صحیفه نور ج 11 صفحه 34 تاریخ: 26/9/58

? . صحیفه نور ج 11 صفحه 265 تاریخ: 22/11/5

? . صحیفه نور ج 11 صفحه 35 تاریخ: 26/9/58

? . صحیفه نور ج 11 صفحه 36 تاریخ: 26/9/58

? . صحیفه نور ج 6 صفحه 57  تاریخ:  2/2/58

? . صحیفه نور ج 4 صفحه 8 تاریخ : 11/9/57

? .  صحیفه نور ج 3 صفحه 275  تاریخ: 10/9/57

 


 نوشته شده توسط محمد صادق نجفی در چهارشنبه 87/5/2 و ساعت 9:0 صبح | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
رمی جمرات در کنفرانس خبری
فقر نیرو در جبهه دوم خرداد
[عناوین آرشیوشده]

بالا

کوکب هدایت: در بلاگفا** رجا نیوز پایگاه اطلاع رسانی رجا نیوز

بالا